ستون

نماز ستون دین است

ستون

نماز ستون دین است

ستون
بسم الله الرحمن الرحیم
هدف این وبلاگ پرداختن به جزئیاتی از نماز به صورت های مختلف هست که در محافل دیگه کمتر به اونا پرداخته شده است.
ان شاءالله.


برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب

آخرین نظرات

۷۹ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

شنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۳، ۰۹:۵۶ ق.ظ

نماز اهل سنت

نماز سنت در برابر نماز فریضه بر نمازهای مستحبی اطلاق میشود که رسول خدا (ص) آنها را افزون بر نمازهای واجب می خواندند و بر آنها مواظبت و مداومت میکردند تا بدین وسیله به خدای سبحان تقرب جویند و بیشتر اطلاق آن بر نمازهای مستحبی شبانه روزی است که 34رکعت است هشت رکعت مربوط به نماز ظهر و هشت رکعت مربوط به نماز عصر که قبل از نماز ظهر وعصر خوانده می شوند چهار رکعت مربوط به مغرب که پس از آن خوانده میشود دو رکعت نشسته پس از نماز عشا که یک رکعت محسوب می شود و یازده رکعت نماز شب که قبل از نماز صبح خوانده میشود و دو رکعت نیز نافله نماز صبح که قبل از آن خوانده می شود در روز جمعه نیز چهار رکعت به نوافل ظهر افزوده می شود .اهل سنت نماز تراویح می خوانند که عبارت است از: نمازهایی که مسلمانان سنی در شب‌های ماه رمضان به جماعت می‌خوانند. این نماز پس از نماز عشاء خوانده می‌شود. در بین اهل سنت رسم است که هر شب یک جزء قرآن را در این نمازها تلاوت کنند تا در پایان ماه رمضان، قرآن ختم شود.نماز تراویح بیست رکعت است اما پس از هر دو رکعت سلام داده می‌شود، که پس از هر چهار رکعت استراحت (ترویحه) انجام می‌شود و از این رو آنرا نماز تراویح مینامند. ترویحه، وقفه کوتاهی است که از آن برای خواندن دعا یا اذکار استفاده می شود. به اعتقاد شیعه نماز تراویح بدعت است.علت بدعت بودن آن بدین خاطر است که تا زمان عمر بن خطاب اصلا چیزی به این نام وجود نداشت و عمر برای اولین بار آن را ابداع کرد لذا این عمل چون درزمان پیامبر اکرم(ص) نبود بدعتی شد از جانب عمر برای اهل سنت. در بسیاری از منابع اهل سنت این موضوع که عمر بن خطاب بنیانگذار تراویح جماعت است اشاره شده است: صحیح بخاری جلد 38 کتاب 22 حدیث شماره 227 ابن سعد، کتاب الطبقات ج 3 ص 281 سیوطی، تاریخ الخلفا ص 137 العینی، عمده القاری شرح صحیح بخاری ج2 ص 125بخاری از ابو هریره آورده که پس از مرگ پیامبر، مردم همچنان نوافیل (نافله‌ها) را فردی (غیر جماعت) می‌خواندند و این سنت در زمان ابوبکر و نخستین سال‌های زمامداری عمر برپا بود. شبی از شبهای رمضان، عمر وارد مسجد شد و مردم را مجزا یا در گروه‌های کوچک در حال نماز دید. عمر گفت به نظر من بهتر است اینان را تحت امامت یک قاری جمع کنم. او سپس مردم را تحت امامت ابی بن کعب جمع کرد. شب بعد عمر به مسجد آمد و دید مردم به امامت لبی بن کعب نماز می‌خوانند و گفت: چه بدعت خوبی است!!!.( صحیح بخاری جلد 8 کتاب 73 حدیث شماره 134) همچنین قسطلانی و نووی در جای دیگر آورده‌اند: «تراویح بدعت نامیده شد زیرا نه در زمان رسول‌الله و نه در زمان صدیق (منظور ابوبکر) به جماعت برپا نشد، و نه در سر شب و با این شمار نمازگزار»( نووی، شرح صحیح مسلم ج 6 ص 287)) قسطلانی، شرح صحیح بخاری ج 5 ص 4)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۳ ، ۰۹:۵۶
عبد الله
شنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۳، ۰۹:۵۳ ق.ظ

نماز در مسیحیت

نماز فعلى در یهودیت و مسیحیت تحریف شده است. نماز یهودیان و مسیحیان به دعا نزدیک تر است تا به مجموعه اى از اعمال. یهودیان، در ساعت سوم و ششم و نهم روز و اوّل و آخر شب و هنگام تناول غذا ، دعاهایى دارند. مسیحیان، روز یک شنبه و ، برخى، روز شنبه، در کلیسا، جلسه دعاى دسته جمعى تشکیل مى دهند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۳ ، ۰۹:۵۳
عبد الله
جمعه, ۲۸ آذر ۱۳۹۳، ۰۸:۰۳ ب.ظ

تاثیر نماز بر شادابی جسم و روح

پیامبر اکرم (ص) می فرماید:

" مؤمن ، شوخ و لبخند بر دهان است و منافق بد خلق و گره بر ابرو."

امروزه ضرب المثل ایرانی "خنده بر هر درد بی درمان دواست " مصداق کاملاً علمی پیدا کرده است.

دانش پزشکی در قرن حاضر به وضوح می داند، اشخاصی که اصطلاحاً یک لب و هزار خنده گفته می شوند، نسبت به آنان که به اصطلاح با خودشان نیز قهرند و نسبت به زندگی بد بین و عبوس هستند، بسیار کمتر دچار بیماری های جسمی و روانی می شوند


۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۳ ، ۲۰:۰۳
عبد الله
جمعه, ۲۸ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۰۸ ق.ظ

نور عشق

 


دل را به نور عشق صفا می دهد نماز

جان را به یاد دوست جلا می دهد نماز

از خارزار شرک اگر بگذری به صدق

باغ تو را ز جلوه صفا می دهد نماز

 

تا بنگری جمال حقیقت ز معرفت

سرچشمه ات ز آب بق می دهد نماز

پای تو را ز قید تعلق رها کند

دست تو را به دست دعا می دهد نماز

 

هر دم که سر به سجده اخلاص می نهی

روشندلی ز یاد خدا می دهد نماز

چون بشنوی صلای مؤذن ، شتاب کن

کز بارگاه قدس ندا می دهد نماز

 

مشفق کاشانی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۳ ، ۰۰:۰۸
عبد الله
سه شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۳، ۰۸:۰۵ ب.ظ

فواید پزشکی نماز

 فواید پزشکی راز و نیاز

مطالبی که در رابطه با فواید علمی نماز گفته می شود، فقط بعد کوچکی از ابعاد متعدد نماز است. پرداختن به فواید دنیوی نماز، نباید ما را از توجه به دریاهای نور و معنویت نماز غافل کند.

     این مطالب فقط تاییدات علمی هستند و نباید حکایت ما مثل گروهی شود که نماز را نوعی ورزش سوئیسی تعبیر کردند و دلشان خوش بود که فلسفه نماز را می دانند.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۳ ، ۲۰:۰۵
عبد الله
سه شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۳، ۰۱:۱۵ ق.ظ

راهکارهای جذب جوانان به مسجد و نماز جماعت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۳ ، ۰۱:۱۵
عبد الله
سه شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۵۲ ق.ظ

نماز و کودک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۳ ، ۰۰:۵۲
عبد الله
سه شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۰۹ ق.ظ

هدیه به معبود


 

ارزنده ترین گوهر مقصود نماز است

زیبنده ترین هدیه به معبود نماز است

فرمود علی شیر خدا ، ساقی موثر

در مکتب ما شاهد و مشهودنماز است

این نکته رسول مدنی گفت به سلمان

سری که به توفیق تو افزود نماز است

در دادگه عدل خدا روز قیامت

از صلح حسن مقصد و مقصود ، نماز است

 

از آمدن کرب و بلا آنچه به عالم

مقصود حسین بن علی بود نماز است

 

آن روز که آید ز پس پرده غیبت

اول هدف مهدی موعود نماز است

 

جواد محدثی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۳ ، ۰۰:۰۹
عبد الله
دوشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۳، ۰۸:۳۸ ق.ظ

دانلود کتاب نماز در قرآن و سیره معصومین

نویسنده :        رحیمی، مهری
نام نشریه :        بیّنات
شماره نشریه:        59
شماره صفحه:        23-42
تاریخ انتشار:        1387-09-28
کد مقاله:        87653
دریافت فایل pdf
   
چکیده :
پژوهشی است درباره نقش نماز در قرآن و سیره معصومین (ع).
نویسنده، ابتدا نقش نماز در سازندگی فرد و جامعه از دیدگاه قرآن را مورد بررسی قرار می‌دهد و با بررسی چند آیه از قرآن در مورد نماز، آن را فریضه‌ای مهم در راه رسیدن به خدا و پیروزی بر مشکلات بیان می‌نماید.
وی در ادامه نقش نماز در سازندگی را در احادیث معصومین (ع) پیگیری می‌کند و روایات زیادی را در اهمیت و جایگاه نماز مورد بررسی قرار می‌دهد.

منبع: پایگاه مرکز فرهنگ و معارف قرآن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۳ ، ۰۸:۳۸
عبد الله
دوشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۳، ۰۸:۳۵ ق.ظ

دانلود کتاب نماز و فرهنگ سازی

نویسنده :        موسوی، سید محمد
نام نشریه :        فرهنگ جمعه
شماره نشریه:        71
شماره صفحه:        58-62
تاریخ انتشار:        1387-09-28
کد مقاله:        87658
دریافت فایل pdf
   
چکیده :

بررسی آثار نماز و فرهنگ سازی آن در جامعه می‌باشد.
نویسنده فرهنگ عمومی هر جامعه را تأثیر پذیر از آرمان‌ها و عقاید آن جامعه می‌داند و اظهار می‌دارد که مسلمانان بر اساس باورهای خود از جمله نماز، روش‌هایی را در جامعه به کار می‌گیرند که برگرفته از فرهنگ اسلام است. مؤلف با استناد به آیات قرآن از جمله موارد زیر را از آثار نماز و فرهنگ سازی آن را در جامعه بیان کرده است: ایجاد فرهنگ خداشناسی، فرهنگ تبعیت از الگوها، فرهنگ دوست و دشمن شناسی،‌ فرهنگ اتحاد، فرهنگ توکل، فرهنگ بهداشت، فرهنگ استحکام در کارها، و فرهنگ سحرخیزی و تنبل ستیزی

منبع: پایگاه مرکز فرهنگ و معارف قرآن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۳ ، ۰۸:۳۵
عبد الله