شنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۳، ۰۷:۵۰ ب.ظ
اثیر نماز بر تقویت سیستم دفاعی بدن
عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: افرادی
که نماز میخوانند عمرشان طولانیتر بوده و سیستم دفاعی بدن آنها قویتر
است.
عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: افرادی که نماز میخوانند عمرشان طولانیتر بوده و سیستم دفاعی بدن آنها قویتر است.
به گزارش فارس از رشت، شیرین آرامش صبح امروز در دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی این شهر برگزاری نماز را یکی از بزرگترین موهبتهای خداوند برای شفای مومنان عنوان کرد و اظهار داشت: اختصاص حجم وسیعی از اندیشه و تحقیق اندیشمندان به نماز و ابعاد و آثار آن نشان دهنده قدرت اعجازآمیز و اثر شفابخش این رحمت بیکران الهی بر روان و جسم انسان است.
وی یکی از آثار مهم نماز را آثار جسمانی و درمانی عنوان کرد و افزود: نماز روی سلامت بدن موثر است.
آرامش با اشاره به اینکه بررسیها نشان داده آن دسته از افرادی که نماز میخوانند عمرشان طولانیتر بوده و سیستم دفاعی بدن آنها قویتر است، تصریح کرد: نماز سپر ایمنی در مقابل بیماریهاست.
به گفته عضو هیئت علمی گروه مامایی دانشکده پرستاری شهید بهشتی رشت، نماز در درمان بیماریهای جسمانی و خطرناک مانند بیماریهای قلبی و سرطان که بیشترین علت مرگ و میر را به خود اختصاص داده، موثر است.
وی ادامه داد: در پژوهشی که روی مبتلایان بیماران قلبی صورت گرفته، نتایج تحقیقات ارتباط معنیداری را میان نماز و بیماری حاد قلبی نشان داده است.
آرامش با بیان اینکه نتایج تحقیقات تاثیر مثبت رکوع و سجود در درمان دیسک کمر را ثابت کرده است، خاطرنشان کرد: نماز یاد خداست و یاد خدا قلب را مطمئن کرده و انواع بیماریهایی که انسانها به آن گرفتارند را معالجه میکند.
عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی گیلان مکانیسم مشترک در تمام فرآیندهای مذهبی را ایجاد آرامش با یاد خداوند ذکر کرد و بیان داشت: در قرآن کریم به این امر اشاره شده است.
وی پیشگیری از احساس تنهایی و ایجاد امیدواری مستمر که در نماز و عبادتهای دیگر است را از عوامل موثر در ایجاد آرامش روانی برشمرد و خاطرنشان کرد: نماز صحت جسمانی را به دنبال دارد.
* قرآن انسان را به تحقیق تشویق میکند
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این جلسه گفت: قرآن به عنوان عصاره حقیقت ناب، الهامبخش و هدایت کننده انسانها در تمام زمانها و مکانهاست.
عبدالرسول سبحانی به رویکردها و روشهای تبیین علم و قرآن، جایگاه تحقیق در قرآن و روشهای ویژه تحقیق از دیدگاه قرآن اشاره کرد و افزود: در تبیین دینامیسم قرآن و علم چهار حالت استخراج تمام علوم از قرآن، تطبیق و تحمیل نظرهای علمی بر قرآن، استخدام علوم برای فهم و تبیین بهتر قرآن و بهره جستن از یک پارادایم تلفیقی ناشی از تعامل علم و آموزههای قرآنی به صورتی که از فرو افتادن در بنبستهای انحرافی و افراطی رویکردهای مذکور جلوگیری شود، از رویکردها و روشهای تبیین علم و قرآن است.
وی با بیان اینکه در قرآن به ضرورت و اهمیت تحقیق و شناخت پدیدهها اشاره شده است، تصریح کرد: قرآن انسانها را به تحقیق و تتبع تشویق میکند.
سبحانی آیات قرآن بر مبنای نحوه دلالت آنها در ضرورت تحقیق را به تشویق به فراگیری، توبیخ کاهلان، تعظیم عالمان، ذم تقلید و تکریم علم تقسیم کرد و بیان داشت: منظور از روش تحقیق ارائه مهارتها و تجربههایی است که دستیابی به هدف را آسانتر و علمیتر میکند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دعوت انسانها به نظاره در تمام نظام هستی و تقسیم عالم آفرینش به نظام درون و برون، بهرهگیری از ابزار مشاهده، مصاحبه و منابع شنیداری و تصویری و استفاده از سمع و بصر در شناخت هستی و همچنین دوری از ظن و گمان در کسب حقایق را از روشهای تحقیق برشمرد.
به گفته سبحانی، قرآن با معرفی رویکردی ویژه به شناخت هستی افق نگاه جستجوگرانه یک محقق عالم را به کرانههای بالاتری از دنیای مادی ارتقا میدهد.
*غذای حرام در شان انسان عاقل نیست
کارشناس آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه خداوند سبحان در قرآن کریم خود را دو بار مورد ستایش قرار میدهد که برای انسان عاقل و باشعور بسیار جالب است اظهار داشت: ستایش خداوند در مورد خلقت انسان و غذای پاک برای اوست.
آمنه یعقوبزاده افزود: قرآن با نزول چند دسته از آیات غذای انسان را با مفاهیمی مانند حلال، حرام، طیب، خبائث، گیاهی و حیوانی بیان کرده است و با توجه به دفعات تکرار موارد گیاهی و حیوانی میتوان نسبت مناسبی از یک برنامه غذایی سالم و بهداشتی به دست آورد.
وی با تاکید براینکه غذاهای حرام و خبائث در شان انسان عاقل و منطقی نیست، خاطرنشان کرد: استفاده از این غذاها سبب میشود انسان از حالت روحی و روانی خارج شده و به رذالت و پستی کشیده شود.
یعقوبزاده الگوی غذایی مسلمانان در حال حاضر را غربی دانست و تصریح کرد: این امر فاجعه است و انسان را به نیستی و نابودی میکشاند و فرد را از خود بیگانه و بیغیرت میکند.
کارشناس آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی گیلان خوردن در نظام آفرینش را ابزاری برای زندگی کردن معرفی کرد و گفت: رهنمودهای اسلام درباره خوردن نه تنها سلامت جسم را تضمین میکند بلکه تضمین کننده سلامت جسم و روح انسانهاست.
وی با اشاره به اینکه عقل و علم به تمام رازهای آفرینش احاطه ندارند، بیان داشت: فلسفه تعدادی از احکام اسلام در گذشته ناشناخته بوده و امروزه علم به راز آنها پی برده است.
منبع: پایگاه الف
عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: افرادی که نماز میخوانند عمرشان طولانیتر بوده و سیستم دفاعی بدن آنها قویتر است.
به گزارش فارس از رشت، شیرین آرامش صبح امروز در دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی این شهر برگزاری نماز را یکی از بزرگترین موهبتهای خداوند برای شفای مومنان عنوان کرد و اظهار داشت: اختصاص حجم وسیعی از اندیشه و تحقیق اندیشمندان به نماز و ابعاد و آثار آن نشان دهنده قدرت اعجازآمیز و اثر شفابخش این رحمت بیکران الهی بر روان و جسم انسان است.
وی یکی از آثار مهم نماز را آثار جسمانی و درمانی عنوان کرد و افزود: نماز روی سلامت بدن موثر است.
آرامش با اشاره به اینکه بررسیها نشان داده آن دسته از افرادی که نماز میخوانند عمرشان طولانیتر بوده و سیستم دفاعی بدن آنها قویتر است، تصریح کرد: نماز سپر ایمنی در مقابل بیماریهاست.
به گفته عضو هیئت علمی گروه مامایی دانشکده پرستاری شهید بهشتی رشت، نماز در درمان بیماریهای جسمانی و خطرناک مانند بیماریهای قلبی و سرطان که بیشترین علت مرگ و میر را به خود اختصاص داده، موثر است.
وی ادامه داد: در پژوهشی که روی مبتلایان بیماران قلبی صورت گرفته، نتایج تحقیقات ارتباط معنیداری را میان نماز و بیماری حاد قلبی نشان داده است.
آرامش با بیان اینکه نتایج تحقیقات تاثیر مثبت رکوع و سجود در درمان دیسک کمر را ثابت کرده است، خاطرنشان کرد: نماز یاد خداست و یاد خدا قلب را مطمئن کرده و انواع بیماریهایی که انسانها به آن گرفتارند را معالجه میکند.
عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی گیلان مکانیسم مشترک در تمام فرآیندهای مذهبی را ایجاد آرامش با یاد خداوند ذکر کرد و بیان داشت: در قرآن کریم به این امر اشاره شده است.
وی پیشگیری از احساس تنهایی و ایجاد امیدواری مستمر که در نماز و عبادتهای دیگر است را از عوامل موثر در ایجاد آرامش روانی برشمرد و خاطرنشان کرد: نماز صحت جسمانی را به دنبال دارد.
* قرآن انسان را به تحقیق تشویق میکند
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این جلسه گفت: قرآن به عنوان عصاره حقیقت ناب، الهامبخش و هدایت کننده انسانها در تمام زمانها و مکانهاست.
عبدالرسول سبحانی به رویکردها و روشهای تبیین علم و قرآن، جایگاه تحقیق در قرآن و روشهای ویژه تحقیق از دیدگاه قرآن اشاره کرد و افزود: در تبیین دینامیسم قرآن و علم چهار حالت استخراج تمام علوم از قرآن، تطبیق و تحمیل نظرهای علمی بر قرآن، استخدام علوم برای فهم و تبیین بهتر قرآن و بهره جستن از یک پارادایم تلفیقی ناشی از تعامل علم و آموزههای قرآنی به صورتی که از فرو افتادن در بنبستهای انحرافی و افراطی رویکردهای مذکور جلوگیری شود، از رویکردها و روشهای تبیین علم و قرآن است.
وی با بیان اینکه در قرآن به ضرورت و اهمیت تحقیق و شناخت پدیدهها اشاره شده است، تصریح کرد: قرآن انسانها را به تحقیق و تتبع تشویق میکند.
سبحانی آیات قرآن بر مبنای نحوه دلالت آنها در ضرورت تحقیق را به تشویق به فراگیری، توبیخ کاهلان، تعظیم عالمان، ذم تقلید و تکریم علم تقسیم کرد و بیان داشت: منظور از روش تحقیق ارائه مهارتها و تجربههایی است که دستیابی به هدف را آسانتر و علمیتر میکند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دعوت انسانها به نظاره در تمام نظام هستی و تقسیم عالم آفرینش به نظام درون و برون، بهرهگیری از ابزار مشاهده، مصاحبه و منابع شنیداری و تصویری و استفاده از سمع و بصر در شناخت هستی و همچنین دوری از ظن و گمان در کسب حقایق را از روشهای تحقیق برشمرد.
به گفته سبحانی، قرآن با معرفی رویکردی ویژه به شناخت هستی افق نگاه جستجوگرانه یک محقق عالم را به کرانههای بالاتری از دنیای مادی ارتقا میدهد.
*غذای حرام در شان انسان عاقل نیست
کارشناس آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه خداوند سبحان در قرآن کریم خود را دو بار مورد ستایش قرار میدهد که برای انسان عاقل و باشعور بسیار جالب است اظهار داشت: ستایش خداوند در مورد خلقت انسان و غذای پاک برای اوست.
آمنه یعقوبزاده افزود: قرآن با نزول چند دسته از آیات غذای انسان را با مفاهیمی مانند حلال، حرام، طیب، خبائث، گیاهی و حیوانی بیان کرده است و با توجه به دفعات تکرار موارد گیاهی و حیوانی میتوان نسبت مناسبی از یک برنامه غذایی سالم و بهداشتی به دست آورد.
وی با تاکید براینکه غذاهای حرام و خبائث در شان انسان عاقل و منطقی نیست، خاطرنشان کرد: استفاده از این غذاها سبب میشود انسان از حالت روحی و روانی خارج شده و به رذالت و پستی کشیده شود.
یعقوبزاده الگوی غذایی مسلمانان در حال حاضر را غربی دانست و تصریح کرد: این امر فاجعه است و انسان را به نیستی و نابودی میکشاند و فرد را از خود بیگانه و بیغیرت میکند.
کارشناس آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی گیلان خوردن در نظام آفرینش را ابزاری برای زندگی کردن معرفی کرد و گفت: رهنمودهای اسلام درباره خوردن نه تنها سلامت جسم را تضمین میکند بلکه تضمین کننده سلامت جسم و روح انسانهاست.
وی با اشاره به اینکه عقل و علم به تمام رازهای آفرینش احاطه ندارند، بیان داشت: فلسفه تعدادی از احکام اسلام در گذشته ناشناخته بوده و امروزه علم به راز آنها پی برده است.
منبع: پایگاه الف
۹۳/۰۹/۱۵